Thursday, November 22, 2012

xde tmpt bergantung...

msa sesi soal jawab tue, nmpk sgt cam penilai xde mood nk tnya soklan...sbb dia pun mcm tengah mencari2 soklan apa nk tanya...tp still gak dia tanya...

'eh, da ada hasil? law camtu xyah wat kajian la' -ok, time ni ak fail sbb ak silap tulis hasil kajian, padahal aku patut tulis jangkaan hasil

'MIC tue awak rsa boleh ke cari guna resapan cakera? kertas whatmann no 1 tue btul ke? kenapa kena guna soxhlet dan rotor pengewap? berapa konsentrasi bakteria awak? apa standard mcfarland?  standard mcfarland nombor yg ke berapa? kenapa awak guna kontrol? awak letak apa kt kontrol negatif awak? kenapa kena letak metanol? kenapa metanol letak bnyk? kenapa guna konsentrasi 10 mg/mL? 

dan ada bnyk lagi la soalan dia yg aku x mampu nk ingat...semua soalan penilai mesti berkaitan teknik..teknik teknik teknik...teknik aku, sumpah bnyk giler salah!!!

bila aku cakap, 'kalau mengikut rujukan dari tesis, bla bla bla' pastu penilai kata 'x boleh, jgn rujuk tesis' padahal tawu x tesis seliaan siapa yg aku rujuk??? tesis seliaan penilai la!!! tajuk hampir sma kot, tp si penilai bnyk sentuh bab teknik...kalau teknik tue salah kenapa tesis tue wujud? rujukan tesis tue mcm x berguna ja aku rsa.....

so xpe la, aku mmg mostly xley jwb soalan yg penilai tanya, tp sbnr nyew penilai x marah aku pun...dia bnyk bg nasihat camne nk buat eksperimen aku ney memandangkn dia lebey bnyk pengetahuan dlm bab2 mengekstrak cendawan berbanding penyelia aku sendiri...so aku pun dgn langkah longlai pi la duduk kt blakang skali....pastu aku pun berfikir, napew terlalu bnyk teknik yg silap sedangkn org laen punya teknik xde masalah pun...

bila aku berfikir, bru la aku taw jwpnnya....kami2 yg wat cendawan ney xde tmpt berantung sbnrnyew....kami 6 org terumbang ambing....aku tetiba terimbas kembali saat kami suma eager gila nk tnya method kajian, tp penyelia just kata, 'xpa la, kamu cari dlu' dan situasi ni berulang-ulang kali jadi.....

sbnr nyew aku taw penyelia kami ni x berapa pakar bab mengekstrak cendawan...sbb tue dia xley bg methodology penuh dan teknik2 yg sempurna A-Z cara nk wat eksperimen kami nie...dia cuma tawu cara nk tanam cendawan jew....

laen la ngan budak2 bawah seliaan penyelia laen...masing2 ada seorg kakak or abang2 utk dirujuk dan membuat eksperimen bersama....siap bg full methodology lg tue...yg budak2 sorg penyelia lg lg la best, penyelia siap bg proposal penuh lg kajian diorg tue....so diorg semua tue mmg xkn kantoi bab teknik2 nie...cuma pemahaman jew la yg maybe kurang, tue pown kalau yg malas membaca jew la...yg membaca mesti paham dan mahir ngan kajian memasing...

kami 6 org lak? da la terumbang-ambing tanpa protokol dan methodology yg betul, langkah kerja salah, bnyk kali kena kondem, ye la, nk rujuk sapew? kami xde akak2 n abang2 berkemahiran di samping kami....langkah kerja yg kami jumpa tue pown sbb kami cari sendiri dari jurnal2 dan tesis yg ada....mna law tawu ada bnyk flaws...penyelia sendiri pun x sure camne cara nk wat kajian kmi ngan btol....kami mmg btol2 malang la...da la tajuk hampir sama, tp x sama, pastu setiap org protokol berbeza-bezaa...mmg terbaek la!!!

rsa x adil....budak2 laen da jumpa teknik yg btol, tp pemahaman xde (pemahaman ley baca jew wey)...kami lak pemahaman mmg ada cuma xjumpa teknik yg btol lagi (nk carik mna law tesis yg dikeluarkn pun x btol)...

ntah la...malas da nk tulis~ nk tido tp poster x siap lg, esok da nk kena antar da...haish, keje x abes2 la plak....

No comments: